Keywords for Internet search:
introduction of change, management functions, planning, planning
Course Objectives / Learning Outcomes
Upon completion of the course students will:
- Understand the function of programming as the first step in the process of administration of educational organizations as well as the effect it has on the other functions of the Administration.
- Understand the concept of organizational change in educational organizations and the steps to manage it.
Course content:
· Management through objectives
· Programming-Definitions and types
· Prerequisites for proper planning
· Planning phases
· Strategic planning
· Limitations in the programming process
· Programming teacher
· Educational planning models
· Concept of organizational change
· Types of organizational changes
· Causes that cause organizational change
· Carriers of change
· Reaction to change
· The stages of the change process
· Models of change (Lewin)
· Dealing with a negative reaction
· The contribution of Management to the success of change
· Educational organizations and organizational change
· Phases of implementation of organizational change in educational organizations
Strategies for coping with change resistance in educational organizations
Course description
Planning-planning is the main and initial function of Management as all sub-activities (organization, management and control) aim at achieving the goals set by planning. It is a complex mental process that aims at individual coordination and the development of effective cooperation networks between the members of the organization, avoiding duplication of energy and wasting valuable time.
In addition, the introduction and management of change in an organization is a direct consequence of the planning-programming function as it is one of the factors for shaping the conditions in order to achieve the goals and objectives that have been set.
This course is structured in two parts. The first part presents basic concepts and procedures that govern planning - programming, the process followed to achieve it and its application in education. The second part discusses basic concepts for introducing and managing change in an organization, the steps to be followed and how these are utilized in educational organizations.
Greek language bibliography:
Αθανασούλα-Ρέππα, Κουτούζης, Μ., Α., Μαυρογιώργος, Γ., Χαλκιώτης, Δ. & Νιτσόπουλος, Β. (1999). Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων - Εκπαιδευτική διοίκηση και πολιτική. Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Γεωργόπουλος, Ν. (2006) Στρατηγικό Μάνατζμεντ, Εκδόσεις Γ. Μπένου, Αθήνα.
Ζευγαρίδης, Σ. (1983). Οργάνωση και διοίκηση. Θεωρία και ελληνική πρακτική: Η οργανωτική θεωρία και πως διδάσκεται, Αφοί Κυριακίδη.
Καζατζής, Χ & Παλαιολόγος,Ι. (2006). Για ένα Σχεδιασμό – Προγραμματισμό της Εκπαιδευτικής Μονάδας, 1ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Το ελληνικό σχολείο και οι προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνίας», Ιωάννινα 12-14 Μαΐου 2006.
Κανελλόπουλος, Χ. (1990).Management- αποτελεσματική διοίκηση. Σε επιχειρήσεις σε οργανισμούς και υπηρεσίες (γ΄ έκδοση) Αθήνα :International Publishing.
Κατσαρός, Ι. (2008). Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Επιμορφωτικό υλικό που εκπονήθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα
Καρατζιά–Σταυλιώτη, Ε. & Λαμπρόπουλος, Χ.(2006). Αξιολόγηση, Αποτελεσματικότητα και Ποιότητα στην Εκπαίδευση. Gutenberg, Αθήνα.
Koontz, H. & O’ Donnell, C. (1984). Οργάνωση και διοίκηση: Μια συστημική και ενδεχομενική ανάλυση των διοικητικών λειτουργιών, (β έκδοση). Αθήνα, Παπαζήσης.
Κουτούζης, M. (1999). H εκπαιδευτική μονάδα ως οργανισμός. Στο Ρέππα, Α., Κουτούζης, Μ., Μαυρογιώργος, Γ., Νιτσόπουλος, Β., & Χαλκιώτης, Δ. (επιμ.) Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων. Τόμος Α΄. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Κωστούλας, Γ. Ι., (1996). Μάνατζμεντ : Α –Ω, Ελληνοεκδοτική, Αθήνα.
Λαΐνας, Α. (2000). Το έργο του διευθυντή της σχολικής μονάδας και γ συμβολή του στην αποτελεσματικότητα του σχολείου. Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. του Παν. Ιωαννίνων, τα, 17: 153-179.
Νασιάκου, Μ. (1982). Γενική Ψυχολογία, Αθήνα, Εκδόσεις Παπαζήση.
Παπαδημητρίου Δ. (2005). Διοίκηση Αθλητικών Οργανισμών & Επιχειρήσεων. Κλειδάριθμος: Αθήνα
Σαΐτης, Χ. (1992). Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Θεωρία και πράξη, Αθήνα.
Σαϊτης, Χ. (2005). Οργάνωση και Διοίκηση της εκπαίδευσης, 4η έκδοση, Αθήνα.
Σαρμανιώτης, Χ. (2005). Μάνατζμεντ, Αθήνα, Β. Γκιούρδας Εκδοτική.
Σταφυλά, Α. (1997). Οργανωσιακή αλλαγή και εκπαίδευση προσωπικού, Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε, Αθήνα.
Τζωρτζάκης, Κ. κ΄Τζωρτζάκη Α.Μ. (1999). Οργάνωση και Διοίκηση (Management):Νέες ιδέες και τεχνικές στον 21ο Αιώνα, Αθήνα, Εκδόσεις Rosily.
Χολέβας, Γ. (1995). Οργάνωση και Διοίκηση, Interbooks.
Χυτήρης Λ. Σ. (2001). Οργανωσιακή συμπεριφορά, Αθήνα, Interbooks
Ψαχαρόπουλος, Γ. (1999). Οικονομικά της εκπαίδευσης, Αθήνα : Εκδόσεις Παπαζήση.
Foreign language bibliography:
Bryson, J. M. & Alston F. K. (1996). Creating andimplementing your strategic plan: a workbook for public andnonprofit organizations. Jossey-Bass: San Francisco.
Dubrin, Α. (1998). Leadership: Research Findings, Practice, and Skills. Houghton Mifflin
Francis, S. & Patrick, F. (May 2001), Taking advantage of resistance to change and the TOC thinking process to improve improvements, Part 1-8,: Institute of Industrial Engineers (IIE) solution conference, Dallas.
Glatter, R. & Weindling, D. (1993). Strategies for Development in E326 Managing Schools: Challenge and response, Milton Keynes, The Open University
Gilgeous, V. & Chambers, S. (1999). Initiatives for management resistance to change, Journal of general management.
Jones, J. & Powers, E. (2004). Change Management: The Three Elements of Transformation, Strategy & Business.
Handel, M. (2003). The sociology of organizations. Sage Pub.
Mullins, L.J. (1999). Management and organizational behavior, Financial times
Prentice Hall, 5th edition.
Reissner, S. (2009). Change, meaning and identity at the workplace, Faculty of Business and Law, The Reg Vardy Centre, University of Sunderland, Sunderland, UK, Journal of Organizational Change Management